Met de Projectorganisatie Ontpoldering Noordwaard zijn de contacten
beperkt. Bij de PON gaat alle aandacht uit naar de agrariërs en de bewoners ivm.
de vraag: kunnen ze blijven of moeten ze wijken
De Federatie heeft aangedrongen de geplande vaarroutes uit de Ontwerpvisie van
maart 2007 ongewijzigd te houden.
Vanuit Staatsbosbeheer gingen echter stemmen op om de geplande doorvaart tussen
het Gat van den Hardenhoek en het Gat van Lijnoorden niet toe te staan. Dit om
een natuurlijke verbinding te krijgen tussen het Natuurontwikkelingsgebied De
kleine Noordwaard en het natuurontwikkelingsgebied Malta. En Staatsbosbeheer
wilde deze gebieden niet door recreatievaart laten
doorsnijden, zoals bij de Ontwerpvisie 2007
wel de bedoeling was. Na lang aandringen van Staatsbosbeheer is Rijkswaterstaat
accoord gegaan met het voorstel van Staatsbosbeheer. Dit betekent, dat er niet
gevaren zal kunnen worden vanuit het Gat van den Hardenhoek naar Werkendam. De
invaarten naar de Noordwaard worden nu vanuit het Gat van de Noorderklip, de
Ruigt en het Steurgat. Als Federatie hebben wij hier krachtig tegen
geprotesteerd en aangegeven, dat dat geen afspraken zijn, maar tegen het
bestuurlijke geweld van RWS en SBB samen konden wij niet op. Bij de uitvoering
zal de het gat van Lijnoorden fysiek worden afgesloten.
Een positief geluid kunnen we wel laten horen over de zg.
Recreatiepoort Werkendam.
Hier zal een “Aakvlaai-achtig” gebied gerealiseerd gaan worden, wel in een wat
kleinere opzet, maar toch!!. De toezegging van Rijkswaterstaat is, dat er zowel
vanuit de Noordwaard, als vanuit het Steurgat dit
gebied in gevaren kan gaan worden.