Nieuwsbrief nummer 31
december 2000
Aakvlaai-plan in uitvoering
In de
Nieuwsbrief van maart 2000 (no.30) schreven we nog dat de Aakvlaai pas in 2002
beschikbaar zou komen voor de watersport. Hoe het ook zij, de berichten die we
daarover nú krijgen zeggen dat het medio 2001 wordt. Het werk verloopt dus
voorspoediger dan verwacht. De nieuwe dijk die moest worden aangelegd, is
goedgekeurd en doet dus reeds dienst als hoofdwaterkering.
Het
doorgraven van de bestaande dijk om de Aakvlaai, gebeurt in februari 2001.
Dat gat
wordt de ingang van het Aakvlaai-gebied en ligt in de buurt van Vissershang.
Daarna
kan begonnen worden met verlagen van de Amerdijk, zodat die bij hoge
waterstanden kan overlopen en er zo “meer ruimte voor de rivier” komt.
Op dit
moment is de aannemer niet aan het werk. Die gaat pas verder als de
terreingesteldheid weer wat beter is. Dan gaat hij door met het grondwerk in het
noord-westelijk gedeelte van het gebied, in de richting van de doorsteek.
Vervolgens worden de aanlegsteigers geplaatst. Al eerder had de Federatie er op
gewezen dat het beter zou zijn om drijvende steigers te bouwen. Die zijn dan ook
geschikt als de eb- en vloedbeweging groter wordt door het verder openzetten van
de Haringvlietsluizen.
Het
blijkt nu dat 3 van de 6 aanlegsteigers inderdaad drijvend worden. Voor alle 6
was er niet voldoende geld. De steigers komen te liggen aan de achterkant van de
eilanden met zand-stranden. Er komt een
loopbrug naar het eiland en de steigers liggen dus niet vóór het strand.
Hoewel
de natuur in de Biesbosch heel snel kan zijn, moeten we er toch rekening mee
houden dat het nog 5 tot 10 jaar zal duren, voordat het écht op de rest van
Biesbosch gaat lijken.
Voor de
Federatie is het maar een schimmig spel van zetten en tegenzetten op het
Biesbosch-schaakbord met als inzet een vergunning om naar gas te boren.
De NAM hééft een concessie om aardgas te winnen, maar kan niet zómaar gaan boren.
Minister Jorritsma kan of wil niet veel anders dan de NAM de ruimte geven. Zeker
nu die niet ín de Biesbosch wil boren, maar van opzij, vanaf de zuid-oever van
de Amer.
Al meer
dan 5 jaar geleden kreeg het Nationaal Park de Biesbosch voet aan de grond –zij
het met moeite- bij het bezwaarmaken tegen de voorgenomen activiteiten. Eerst
bij de Minister van Economische Zaken en later dit jaar bij de Rechtbank van
Breda.
Volgens
de Rechtbank –die op 6 november j.l. uitspraak deed—is het Overlegorgaan van het
Nationaal Park aan te merken als belanghebbende en was het beroep
ontvankelijk. Voor alle andere bezwaarmakers t.w. provincies, gemeenten,
recreatieschappen, milieuorganisaties etc. ging dat niet op.
Bovendien is het ingestelde beroep gegrond verklaart: de Minister van
E.Z. was niet goed omgegaan met de zg. Habitatrichtlijn.
Zij
moet van de Rechtbank, met inachtneming van de uitspraak, een nieuw besluit
nemen op het eerder bij E.Z. ingediende bezwaarschrift van het Overlegorgaan.
Dat
nieuwe besluit nam de Minister vlak vóór het debat met de Tweede Kamer over het
boren naar gas in de Biesbosch. En dan blijkt dat al eerder besloten was om de
lat voor de Waddenzee toch hoger te leggen dan voor de Biesbosch.
Het
Federatie-bestuur vraagt zich nu af: wát wordt en wíe doet de volgende zet?
Een ding
staat nu wel vast. Het Overlegorgaan was op tijd én zette de juiste stappen.
Dat
geeft vertrouwen, hoe het (schaak)spel ook verder verloopt.
Sinds
half juli dit jaar vaart er een fietspontje over het Steurgat, ter hoogte van de
polder het Kooike. Het kan met lieren van de éne naar de andere oever worden
getrokken. Maar het is toch wel vrijvarend, omdat de kabels en kettingen op de
bodem van het Steurgat liggen en dus de doorvaart niet beperken.
De
Federatie had al in het begin van dit jaar uit de krant vernomen dat zo’n pontje
er zou komen. Toen duidelijk werd dat het door de overstekende fietsers moest
worden bediend, ging de rode vlag uit! Een
pontje voor fietsers ….? Niets op tegen, in tégendeel.
Maar
een pontje bemand en bediend door mensen, misschien zelfs kinderen,
zonder enige nautische kennis of ervaring ?
Een
brief van de Federatie aan het Recreatieschap Brabantse Biesbosch, verzeilde via
het Nationaal Park bij Rijkswaterstaat. Die stelde als vergunningsvoorwaarde,
dat het pontje alleen mocht varen ondertoezicht van mensen met minstens een
klein-vaarbewijs.
En dat
gebeurt! Een aantal bevoegde
vrijwilligers zorgt nu voor een veilige overtocht.
Veilig,
zowel voor de overstekende fietsers als voor de passerende beroeps- en
pleziervaart.
Zonder
verklaring en geheel onverwacht verminderde Rijkswaterstaat in 1999 de bediening
van de Biesboschsluis in Werkendam. Op zaterdag, zondag en op feestdagen, tussen
1 april en 1 november, draaide de sluis niet meer tot 21.00 uur maar slechts tot
19.00 uur.
Samen
met het KNWV heeft de Federatie bereikt dat die maatregel in 2000 is
teruggedraaid.
Maar
eind dit jaar zou aan de hand van tellingen e.e.a. opnieuw bekeken worden.
Dat is
gebeurd en het bleek dat in 2000 toch maar beperkt gebruik was gemaakt van die
verruimde bedieningstijden. Geen wonder, zei de Federatie, want in de
Water-almanak stonden de verkeerde tijden. Het was bovendien ook nog een slechte
watersportzomer.
Reden
genoeg om te bepleiten dat in 2001 opnieuw de verruimde bedieningstijden zouden
moeten gelden. Rijkswaterstaat was het daarmee eens.
De Ratelaar
Enkele
jaren geleden is het Nationaal Park de Biesbosch begonnen met het versturen van
een nieuwsbrief. Die verschijnt 4 keer per jaar en heet
de Ratelaar.
“Deze
nieuwsbrief is bestemd voor alle personen en organisaties die betrokken óf
geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen in de Biesbosch” schrijft de redactie
van de Ratelaar. Dat zijn we zéker, zowel het Federatie-bestuur als de 46
verenigingen die lid zijn. Desgevraagd bleek het mogelijk te zijn dat ook de
Federatie-leden de Ratelaar toegestuurd krijgen.
En dus ontvangt u één dezer dagen de Ratelaar no. 16.
Hij is
niet alleen voor het bestuur bestemd. De redactie van uw clubblad heeft er zeker
ook belangstelling voor. En mits de bron vermeld wordt, mag alles worden
overgenomen.
maandag 2 april 2001.
U weet
het nu bijtijds en noteert u deze datum alvast in uw nieuwe agenda!
Opnieuw
bereikt deze Nieuwsbrief door omstandigheden u later dan de bedoeling was.
Het is
wel een goede kans voor het Federatie-bestuur om iedereen fijne Kerstdagen en
een goede Jaarwisseling toe te wensen. Dat 2001 een goed watersportjaar mag
worden.