Nieuwsbrief
nummer 40
oktober 2005
Algemene Ledenvergadering 2005
Op déze vergadering was het Karel Verkerk van de Waterpolitie te Dordrecht,
die als eerste het woord kreeg. Onderwerp was het vernieuwde Binnenvaart
Politie Reglement.
Karel Verkerk had een goede Powerpoint-presentatie en bleek een geroutineerd
en enthousiast verteller.
Er was driekwartier voor hem uitgetrokken, maar hij had bijna het dubbele
nodig om een afgerond verhaal te vertellen.
De aanwezigen hadden daar echter geen enkel probleem mee. Een stevig applaus
en een mooie fles wijn waren zijn beloning.
Vervolgens werkte aftredend voorzitter Robbes Barendrecht –met verve– het
vergaderdeel van de bijeenkomst af.
De lijst van actiepunten, die het bestuur voor 2005 had opgesteld, gebruikte
hij als leidraad voor een toelichting op de activiteiten die het
Federatie-bestuur in het nieuwe verenigingsjaar wil ontwikkelen. Verder
passeerden de gebruikelijke verslagen van secretaris en penningmeester,
gevolgd door de bestuursverkiezing.
Een nieuw bestuurslid werd gevonden in Wim de Vos (WV Sliedrecht). Verder
verwisselden Robbes Barendrecht en Wout Kraaijeveld van functie.
Het is dus Wout Kraaijeveld (WV de Snap) die voortaan de voorzittershamer
hanteert.
Met de opkomst was het bestuur blij:
20 verenigingen waren vertegenwoordigd, terwijl er 44 lid zijn. Dat is in
verenigings-land wel eens anders. Maar de andere 24 werden wel gemist!
Bediening Biesboschsluizen
Begin dit jaar raakte bekend dat de weekendbediening van de Biesbosch-sluis
in de zomerperiode opnieuw zou worden teruggebracht tot 19.00 uur.
Die beslissing kwam niet uit de koker van de Dienstkring in Dordt, maar was
bedacht in het kantoor van de Directie Zuid-Holland in Rotterdam.
Er kwamen ook wel veranderingen in de bediening van de andere
Biesboschsluizen (Hel-,Otter- en Spieringsluis): 's morgens een uur later
beginnen (8.00 uur) en geen stop tussen de middag.
De zondagsbediening tot 21.00 uur bleef gehandhaafd.
De Werkendamse sluis was dus afwijkend behandeld en niemand begreep waarom.
Het Federatiebestuur had even tijd nodig om goed uit te zoeken wát er was
gebeurd, hóe het was gegaan en wáárop die afwijkende behandeling kon zijn
gebaseerd. Vervolgens ging er een pittige brief uit naar Rijkswaterstaat in
Rotterdam. Daarin werd wat goed was gegaan – maar vooral wat fout ging–
aan de orde gesteld. Eind augustus vond er een gesprek plaats met het
Hoofd Scheepvaartzaken.
Daarin werd nog eens onderstreept wat er mis was, maar óók gewezen op het
gebrek aan tijdige informatie. In de nieuwste Wateralmanak (2005) stonden
nota bene nog de oude en dus verkeerde bedienings-tijden. Watersporters die
dachten ruim op tijd vóór de sluis te liggen om nog geschut te worden,
konden niet meer thuiskomen. Waaróm er niet werd geschut was op de sluis
zelfs niet te zien, wel dubbelrood.
Bezwaren kunnen niet worden gemaakt, maar naar klachten wordt geluisterd,
werd er bij het gesprek gezegd. Toezeggingen zijn niet gedaan. Het
Federatie-bestuur blijft op het vinkentouw zitten.
Ruimte voor de Rivier
Zal er in de
toekomst weer gevaren kunnen worden in de Noordwaard? Op die vraag valt nu
nog geen antwoord te geven. Bekend is wél dat de Noordwaard geschikt zal
worden gemaakt om bij grote rivierafvoeren, parallel met de Nieuwe Merwede
en de Amer, water af te voeren richting Hollands Diep.
Inmiddels loopt de inspraakprocedure over de
Planologische
Kern
Beslissing (PKB) en de
Milieu
Effect Rapportage (MER).
De Biesbosch-federatie heeft zélf geen reactie ingestuurd, maar wél een
inbreng geleverd voor de reactie van het Watersportverbond.
Omdat er naast watersport, ook nog een groot aantal andere recreatiebelangen
langs de grote rivieren in het geding zijn, is het een gezamenlijke brief
geworden van ANWB, HISWA, RECRON, SBG en KNWV.
Het zal nog wel enige tijd nemen voor bekend wordt of de inspraak nog
gevolgen heeft voor de 40 projecten die volgens Verkeer en Waterstaat moeten
worden gerealiseerd vóór 2015.
Intussen is de Noordwaard wél aangewezen als zg. Koploperproject.
Dat betekent dat nú al begonnen kan worden met het uitwerken van concrete
plannen voor de inrichting van de Noordwaard. Dat was een wens, of liever,
een voorwaarde voor medewerking van een groot deel van de agrariërs en
andere inwoners van het gebied, die deze ingreep onafwendbaar achtten. Dat
proces van planvorming is van start gegaan.
De Provincie Noord Brabant zegde toe, mede namens de projectorganisatie van
Rijkswaterstaat, dat Federatie mee kan doen.
Hoe dat gaat gebeuren is intussen ook heel wat duidelijker geworden.
Eind oktober lag er een uitnodiging in de bus, om deel te nemen aan een
reeks van 5 workshops.
De eerste is al gehouden op 1-11-2005; de laatste moet plaatsvinden in juni
2006.
Dan moet het zg. Masterplan op tafel liggen, het plan waarover
belangen-organisaties én overheden het eens zijn.
Er is dus volop werk aan de winkel.
De Waterpolitie weg uit Drimmelen en
dan?
Al in 1992, bij
het invoeren van de nieuwe politieorganisatie, stond vast dat de
Waterpolitie zou stoppen met het toezicht in
recreatie- en natuurgebieden. Die taak zou worden overgenomen door de
regionale politiediensten. Maar op een of andere manier is de Waterpolitie
in de Biesbosch en omgeving, toch blijven doen wat men altíjd gedaan had.
Gelukkig kon zo de verworven gebiedskennis worden benut.
Als ze zelf zich aan regels moeten houden, hebben ze de smoor in. Maar als
ze van anderen overlast ondervinden, moet de politie optreden.
In de Biesbosch is het al niet anders.
Dus gingen er al stemmen op om actie te gaan voeren voor het behoud van de
Waterpolitie in Drimmelen. De Federatie moest het initiatief nemen.
Ook een jaar geleden leken de problemen onoplosbaar. Maar toen bleken het
NatPark, de recreatieschappen, de gemeenten en de provincies zoveel invloed
te hebben, dat er niets mis is gegaan.
Er bestaat dus een redelijke kans dat zoiets weer gebeurt. Dat is de beste
oplossing..
Het nieuwe BIP en de zonering
In het najaar
van 2004 werd het nieuwe Beheers- en Inrichtingsplan voor het Nationaal Park
de Biesbosch vastgesteld. Daarmee kwam er een eind aan een proces dat al in
2000 in gang was gezet.
De Federatie is daar van meet af aan bij betrokken geweest.
Maar daarmee was niet alles achter de rug. Het nieuwe BIP. is veel meer een
plan op hoofdlijnen dan zijn voorganger.
En zodoende moesten er nog een paar lastige onderwerpen nader worden
uitgewerkt. Dat betrof het standstill-beleid voor ligplaatsen in
jachthavens én de zonering.
Voor dat laatste werd eind 2003 de werkgroep Zonering ingesteld.
De Federatie werd er ook voor gevraagd.
In maart 2005 heeft deze werkgroep, na 10 vergaderingen en een paar
werkbespre-kingen, het eindrapport afgeleverd.
Dat is intussen door het Overlegorgaan goedgekeurd en daarmee is het
toegevoegd aan het nieuwe BIP.
In dat eindrapport staan de zaken die de Biesboschwatersporter het meest
raken als hij de Biesbosch in gaat.
In de natuurkernen worden recreatieve activiteiten vrijwel volledig
geweerd, behalve als het gaat om voorlichting over en kennisname van de
natuur.
In de extensieve zones zijn recreatieve activiteiten wél mogelijk.
Maar in de Biesbosch is en blijft het moeilijk om die methodiek strak door
te voeren. Want dwars er doorheen lopen grote en minder grote kreken, die
gewoon bevaren zullen worden, zonering of geen zonering.
Wat is zijn nu de resultaten van het gestoei in de werkgroep Zonering?
Natuurpolders
Een groot
aantal natuurontwikkelings-polders in de Sliedrechtse
en Brabantse Biesbosch zijn toegevoegd aan het natuurkerngebied. Daar
kon al niet worden gevaren, dus verandert er voor de watersport niets. Er
kan wél worden gewandeld over de kaden en daarvoor zijn óf komen er 3
uurs-afmeervoorzieningen.
Rietplaat
Een duidelijke
afwijking van het eerdere beleid is de wijziging van de zonering rondom de
Rietplaat.
In het oude BIP stond dat de recreatieve functie van de Rietplaat moest
worden afgebouwd. Maar de Federatie heeft toen al bereikt dat er compensatie
moest komen en dat bleek niet zo gemakkelijk te gaan.
Het was er ook de oorzaak van dat er alleen het allernoodzakelijkste
onderhoud werd gepleegd.
Nu is besloten tot handhaving van de Rietplaat en de zonering is daar op
aangepast. Maar een voorwaarde is wél, dat er sprake moet zijn van
extensivering van het voorzieningen niveau. Er is dus winst, maar er moet
dus nog worden vastgesteld hoe groot die is. Nu dit vast staat is ook de weg
vrij voor het vervangen van de steigers aan de oostkant van de Rietplaat en
gaat er wat gedaan worden aan het strand.
Gezien de positieve ervaringen met de Aakvlaai heeft de Biesbosch-federatie
er óók op aangedrongen om iets dergelijks mogelijk te maken in de omgeving
van de Spieringsluis.
Dat sloot mooi aan op het ontwikkelen van wat recreatieve mogelijkheden op
de wal in de polder Hardenhoek. Daarom is ook in die omgeving
natuurkerngebied omgezet in extensieve zone
Op ander plaatsen zijn er ook kleine grenswijzigingen aangebracht, die
overigens geen gevolgen hebben voor het varen.
Kreken
De
toegankelijkheid van de kreken van de kreken in de Biesbosch is óók
afhankelijk van de zonering. De vertaling van de vaarverordeningen van de
Recreatie-schappen en het vorige BIP., is weergegeven op de bekende
Vaarkaart, met de rood, donker- en lichtblauw gekleurde kreken.
Er komt dus een nieuwe Vaarkaart, maar zonder ingrijpende veranderingen.
Het grote gevaar bestond dat, als gevolg van de toevoeging van de Zuiderklip
aan het natuurkerngebied, de vaarroute Gat van de Vloeien–Keesjes Killeke–Gat
van de Plomp–Sloot van St.Jan, zou worden afgesloten. Dat is dus niet
gebeurd.
Verder is voor een paar kreken het stopverbod opgeheven, bijvoorbeeld voor
het Gat van de Stier.
Achter de Schotbalken
Niet veranderd
is de ontheffingsregeling voor het gebied achter de Schotbalken, zoals het
Gat van de Hengst, de Smalle en Brede Sneepkil en het Houweningswater.
Het was de bedoeling zelfs om de ontheffings-regeling af te schaffen en
daarmee zou het gebied ontoegankelijk zijn geworden. Dat heeft de Federatie
weten te voorkomen.
Onderhoud kreken
Het laatste wat
samenhangt met de zonering en de vaarfuncties, is het onderhoud van de
kreken. Dat betreft de doorvaartruimte in hoogte, breedte en diepte. Er is
een lijst van alle kreken opgesteld, met een indeling in onderhoudscategorie
(A, B, C, D )
·
De
grotere vaargeulen moeten worden onderhouden door Rijkswaterstaat (A)
·
De
vaargeulen die open zijn voor alle typen boten worden in principe
toegankelijke gehouden. Als er gebaggerd moet worden zal wel van geval tot
geval gekeken worden of de natuurwaarden niet te grote schade zullen
ondervinden.(B)
·
Roei-
en kanokreken en ook een paar kleine vaarkreken worden vrijgehouden van
omgevallen bomen en takken, maar worden niet op diepte gehouden. (C)
·
Dicht
geslibde kreken of kreekingangen zijn toegankelijk op eigen risico.(D)
Op grond van beleid gebaseerd op het vorige BIP, zijn een aantal kreken
slecht bevaarbaar geworden. Hoewel het de bedoeling was om ze te laten
verlanden, is het gelukt het Gat van de Buisjes en het Buitenkooigat in
categorie B onder te brengen.
Standstill beleid
Enkele decennia geleden vonden de recreatieschappen en
de provincies dat het te druk werd in de Biesbosch en dat de natuur daar
onder leed. Om verdere groei van het aantal boten te voorkomen werd het zg.
standstill beleid ingevoerd. Binnen een straal van 15 km uit de Biesbosch
mochten jachthavens het aantal
ligplaatsen niet meer vergroten. Maar jachthaven- beheerders zijn
zeer inventief. Het aantal ligplaatsen
groeide toch, stiekem weg.
Toch zijn vriend en vijand zijn het erover eens dat het aantal
vaarbewegingen de laatste jaren niet is toe genomen. Daar zijn veel
verklaringen voor te geven.
Het gevolg van deze constatering was dat binnen
het Overlegorgaan de opvatting is
gegroeid dat dit beleid kan worden verlaten.
Niet dat iedereen daarbij staat te juichen. Want wat doe je als de
rem los gooit en het loopt weer uit de hand?
Bedacht is dat de gemeenten –die
deel uit maken van het Parkbestuur–
eventuele vage of concrete plannen tot vergroting van het aantal
ligplaatsen, zullen voorleggen aan het Overlegorgaan. Ze kunnen dan worden
getoetst aan de doelstellingen van het NatPark.
Verder wordt ook gezocht naar een goede methode (monitoring) om te meten of
de recreatiedruk af- of toeneemt.
Het Federatiebestuur vindt dat, wat de uitkomst ook mag zijn, het
fenomeen zonering als noodrem niet mag worden gebruikt
Ten slotte…
·
Het
Federatie-bestuur doet er alles aan om de belangen van de Biesboschwatersporters
te behartigen. Het zou fijn zijn als u daarover óók publiceert in uw clubblad of
op uw website. Daarvoor kan deze Nieuwsbrief, of delen daaruit, goed worden
gebruikt.
·
De Nieuwsbrief kan
ook per e-mail worden toegestuurd aan de secretaris van uw vereniging en/of aan
de redactie van het clubblad. Als dat nog niet gebeurt, laat het ons weten !
Maar doe ons óók bericht wanneer een e-mailadres verandert.
·
Stuur een
berichtje aan het secretariaat van de Federatie als er wat verandert in het
postadres voor deze Nieuwsbrief. Dat kan óók per e-mail.
Postadres:
Secretaris Biesbosch-federatie, Eikenlaan 22, 4254 AS SLEEUWIJK, tel.
0183 301703
E-mailadres:
jc.zuidweg@hccnet.nl