Nieuwsbrief Federatie van watersportverenigingen De Biesbosch, december 2014
Graag willen we van de gelegenheid gebruik maken om u
bij
te praten over de belangrijkste ontwikkelingen in onze Biesbosch.
Sluizen
Er zij veel vragen gesteld over de veranderde bedieningstijden van de Sluizen in
ons vaargebied.
Als gevolg van de bezuinigingen heeft Rijkswaterstaat
besloten om vanaf 1 januari 2015 de
bedieningstijden te 'versoberen'.
In het hoogseizoen start de bediening 's ochtends
wat later en stopt men eerder dan voorheen met schutten van vaartuigen.
Uit tellingen was gebleken dat er op die tijdstippen
relatief weinig boten gebruik maken van de sluizen. In het voor en na seizoen
wordt er een blokbediening ingevoerd. Dit houdt in
dat 1 sluiswachter 2 sluizen bedient . Uit het overzicht blijkt dat 1
sluiswachter de Biesbosch en de Spiering gaat bedienen en 1 sluiswachter de Hel
en de Ottersluis. Zij krijgen een half uur de tijd om te pendelen. Logisch
vanwege de geografische omstandigheden. In de winter worden de 4 sluizen door 1
man bediend
(alleen op aanvraag).
Uiteraard betreurt het bestuur van de federatie deze
ontwikkelingen.
't Is niet altijd leuk, maar in deze tijd van
bezuinigingen zullen we moeten accepteren dat de overheid niet altijd klaar
staat om een brug of sluis voor een enkel bootje te bedienen. Personeel is een
belangrijke kostenpost voor RWS.
Het
bestuur maakt zich vooral zorgen over de gevolgen van de blokbediening.
Uit
allerlei vragen blijkt dat de bedieningsschema's die door RWS gepubliceerd zijn
op verschillende manieren kunnen worden uitgelegd. Dit zou vervelende
misverstanden tot gevolg kunnen hebben. Daarom heeft de Biesbosch federatie
geprobeerd om de nieuwe bedieningstijden in een handzaam schema samen te vatten
( zie bijlage).
Het schema is voorgelegd aan Andries Westrik van
Rijkswaterstaat. Hij heeft bevestigd dat de aangegeven tijden de juiste tijden
zijn waarop de sluizen zullen worden bediend.
Het bestuur van de federatie heeft besloten om eventuele
problemen die ontstaan door de gewijzigde bedieningstijden te inventariseren om
deze -waar mogelijk- in overleg met RWS op te lossen.
Zij heeft hiervoor een speciaal emailadres in het
leven geroepen waar problemen kunnen worden gemeld : meldpunt@biesboschfederatie.nl.
Wij willen u vragen om alles wat er mis gaat of wat u dwars zit op dit email
adres te melden:
was de bediening op tijd aanwezig? Konden alle boten
bij de eerste en laatste schutting allemaal in de sluis? Wat werd er gedaan als
dit niet het geval was?
Heeft u moeten wachten tot het volgende
bedieningsblok, of zelfs tot de volgende dag? Laat het ons svp weten.
Een van de bestuursleden zal dit email adres
nauwlettend in de gaten houden en proberen een en ander te coördineren.
In de discussies over de sluizen is vaak aan de orde
gesteldt of deze nog steeds noodzakelijk zijn. Het verval over (een aantal van)
deze sluizen is uitermate gering sinds de dijk doorstekingen die de afgelopen
jaren in de nabijheid van de suizen zijn gemaakt.
Daarom is aan de afdeling civiele technieken van de
Technische Universiteit in Delft (in samenwerking met RWS) gevraagd hier
onderzoek naar te doen.
Er is inmiddels een student op het project gezet die
met name onderzoek zal doen naar de Spieringsluis:
Wat zijn de effecten op de stroomsnelheid als deze
gewoon open blijft staan? Kan een bypass vlak naast de sluis eventuele problemen
oplossen?
Wij verwachten dat het rapport over enkele maanden gereed zal zijn en hopen de
resultaten met u te kunnen bespreken op onze ALV op 16 maart 2015.
Ontwikkelingen rondom het Biesboschvaantje
De
plannen rondom het invoeren van een Biesboschvaantje hebben de afgelopen zomer
in de media veel stof doen opwaaien. In de regio Werkendam is zelfs een
''spontane'' handtekeningenactie
op touw gezet
waarbij een groot aantal watersporters hun ongenoegen
hebben uitgesproken over de verplichte (?) invoering van een Biesboschvaantje.
Het
bestuur van de Biesbosch federatie is al
lange
tijd in overleg met SBB en het parkschap over deze plannen. Duidelijk is dat er
door
de bezuinigingen onvoldoende geld is om
de voorzieningen voor watersporters in stand te
houden. De afgelopen jaren zijn diverse voorzieningen verwijderd (damwanden)
omdat zij door achterstallig onderhoud gevaar
opleverden voor de gebruikers. Geld voor nieuwe voorzieningen is er niet.
Het bestuur
heeft zich in de discussies herover met SBB en het
Parkschap steeds constructief opgesteld:
wij kunnen ons voorstellen dat er in de huidige tijd
van bezuinigingen een bijdrage wordt gevraagd van de gebruikers maar dan wel op
vrijwillige basis (zoals bijvoorbeeld ook in Friesland het geval is) . Bij een
verplichte invoering zijn de invoerings- en beheerskosten naar verwachting
zodanig hoog dat we bang zijn dat het paard achter de wagen wordt gespannen.
Ook vindt de federatie het van groot belang dat de
betaler inzicht krijgt wat er precies met het geld gaat gebeuren. Zonder dat zal
het lastig zijn om onze achterban
te motiveren.
De
afgelopen jaren zijn de plannen steeds door het Parkschap uitgesteld. Vorig jaar
is er door een adviesbureau op verzoek van het Parkschap een notitie opgesteld
over allerlei
''verdien''modellen die zouden kunnen worden ingevoerd om
de budgetten te verruimen (zoals invoeren van betaald parkeren, het
Biesboschvaantje ,de exploitatie van ecolodges etc.
Het enige initiatief dat tot nu toe tot stand is
gekomen is het 'geef en beleef' fonds opgezet door het bedrijfsleven/ de horeca.
De opbrengsten hiervan zijn echter beperkt.
Het bestuur van het Parkschap heeft recent besloten om een ambtelijk
projectleider aan te stellen om de plannen verder uit te werken. Binnen de
formatie van het Parkschap is daarvoor onvoldoende ruimte.
De
definitieve beslissing over deze aanstelling zal over enkele maanden door het
parkschap worden genomen. Het is dus te verwachten dat de discussie over de
invoering van het vaantje in de loop van 2015 weer zal oplaaien. We hebben aan
het parkschap laten weten, dat we van meet af aan bij deze discussie willen
worden betrokken.
Samenwerking met SBB
De samenwerking met SBB loopt niet altijd even vlot.
Alhoewel in het beleidsplan van het Parkschap wordt gesproken over de noodzaak
van een goed evenwicht tussen de ecologische en recreatieve
voorzieningen hebben wij de indruk dat in vele
gevallen SBB prioriteit geeft aan de natuur. De u bekende discussies over het
beleid achter de schotbalken,
de afsluiting van diverse vaarwegen en het niet
willen meewerken aan verbetering van voorzieningen voor de watersporters (zoals
te lage bruggetjes op de Jansplaat en het niet bespreekbaar zijn van nieuwe
vaarroutes van het Biesboschmuseum naar de Noordwaard) zijn hier voorbeelden
van.
Vanuit de doelstellingen van Staatsbosbeheer is dit te
begrijpen, maar de Biesbosch is meer dan alleen een vogelbroedgebied!
We hebben van het watersportverbond begrepen dat
vergelijkbare problematiek ook speelt in andere regio's in ons land. Om meer
greep op de situatie te krijgen zullen we onze lobby activiteiten op een hoger
plan moeten tillen. In het nieuwe beleidsplan dat we aan u voor willen leggen op
de ALV in maart zullen we hier dan ook aandacht aan besteden.
Samenwerking met
het watersportverbond
Het afgelopen jaar hebben verschillende gesprekken
plaatsgevonden tussen het watersportverbond en de federatie.
We hebben daarbij geconstateerd dat we in vele
gevallen met dezelfde problematiek worden geconfronteerd en er dus verstandig
aan doen om beter samen te werken.
Het probleem van het watersportverbond is dat de Biesbosch
in twee regio's valt, Delta Noord en Brabant.
Het probleem van de federatie is vooral dat zij niet
beschikt over een landelijk lobby netwerk.
Door de krachten te bundelen kan onze
slagvaardigheid alleen maar toenemen.
Wij
zijn op dit moment druk bezig een structuur te
ontwikkelen voor een betere samenwerking (uiteraard met behoud van eigen
identiteit) en
willen dit in de komende ALV aan u voorleggen.
Wij willen deze onderwerpen graag met u bespreken
op onze ALV op maandag 16 maart in Werkendam en
wensen iedereen alvast een gelukkig nieuw jaar met veel vaarplezier!
namens de federatie,
Cees Stuy en Rob Dinkelaar